مکمل ویتامینه و معدنی پت

کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی در سگ و گربه باعث به وجود آمدن بیماری‌های پوستی و سایر عوارض می‌گردد. معمولا کمبود ویتامین با علائمی در بدن حیوان خود را نشان می‌دهد. بی‌توجهی به این نشانه‌های می‌تواند منجر به طیف وسیعی از بیماری‌ها گردد. از طرفی توجه به ویتامین‌های مورد نیاز سگها و گربه‌ها می‌تواند باعث جلوگیری از بیماری‌های متعددی گردد. در اینجا لیستی از ویتامین‌های مورد نیاز برای بدن سگ و گربه را آورده‌ شده است. کمبود هرکدام از این ویتامین‌ها علائم منحصر به فردی دارد که برایشان ذکر شده است.

ویتامین ها
ترکیبات آلی هستند که برای حفظ زندگی ضروری هستند. بیشتر آنها به طور طبیعی در مواد غذایی یافت می شوند. بدن حیوانات برای رشد و نگهداری به ویتامین ها احتیاج دارد.

سگ و گربه شما ویتامین های مورد نیاز خود را از غذای خود دریافت می کنند. رژیم های غذایی حیوانات خانگی به طور خاص تنظیم شده اند که حاوی تمام ویتامین ها ، مواد معدنی و مواد مغذی مورد نیاز حیوان هستند.

غذاهایی که در مراحل مختلف زندگی تهیه می شوند ، مانند غذای توله سگ و بچه گربه، غذای بزرگسال و غذای سن پیری ، بسته به نیازهای آن دوره از زندگی، دارای مقادیر مختلفی از ویتامین های خاص هستند. اگر غذای آنها حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مانند کلسیم باشد باعث رشد سریع آنها می شود.

حیواناتی که از رژیم غذایی مناسب تجاری استفاده می کنند، نیازی به مکمل ویتامینه ندارند ، مگر اینکه کارشناس بنا به شرایط مکمل ها را توصیه کند. از طرف دیگر، حیواناتی که از رژیم خانگی استفاده می کنند، ممکن است به مکمل هایی نیاز داشته باشند تا اطمینان حاصل شود که به اندازه کافی وعده های غذایی ویتامین دریافت می کنند. با این حال، طبق گفته سوزان وین، متخصص تغذیه دامپزشکی، این ویتامین ها باید متناسب با رژیم غذایی حیوان باشند و صرف تغذیه ویتامین همراه با غذا برای این حیوانات کافی نیست.
ویتامین ها به دو دسته ویتامین های محلول در آب و ویتامین های محلول در چربی تقسیم می شوند.
ویتامین های محلول در آب:

این ویتامین های اگر در روز بیش از حد مورد نیاز مصرف شود، معمولا مقدار اضافی آن از طریق ادرار دفع می شود و بدن آن را به مقدار زیاد ذخیره نمی شود.

ویتامین های گروه B
ویتامین های گروه B گروهی از ویتامین های مهم هستند که در سلامت حیوان شما نقش دارند.
تیامین به تنظیم انرژی و متابولیسم کربوهیدرات کمک می کند و کانالهای یونی را در بافت عصبی فعال می کند. در برابر حرارت, اكسیداسیون و قلیا نسبتأ مقاوم است. در مخمر آب جو، جوانه جو، برنج، اسفناج، زرده تخم مرغ، جگر و قلوه موجود است.

ریبوفلاوین : نام شیمیایی این ویتامین ریپوفلاوین می باشد. در طبیعت به صورت ترکیب با اسید فسفریک یافت می شود.در برابر حرارت و محلول هاى قوى اسیدى مقاوم ولى در حضور مواد قلیائى ناپایدار است. در گوشت، جگر، دل و قلوه، شیر گاو، سبزیجات، غلات و مخمر ها یافت می شود. این ویتامین در رشد و نمو تاثیر دارد در سلامت چشم مؤثر است و كمبود آن باعث شب كورى مى گردد. در سلامت چشم مؤثر است, و كمبود آن باعث شب كورى مى گردد.

نیاسین: نام شیمیایی این ویتامین نیاسین یا اسید نیکوتین می باشد. جزء ویتامین های پایدار در مقابل حرارت، اکسیداسیون، قلیا و اسید مقاوم می باشد.در غلات، حبوبات، سبزیجات، مغزها، دل، جگر و قلوه وجود دارد.کمبود این ویتامین منجر به بیماری “پلاگر” می شود.
ریبوفلاوین ، B12 و نیاسین به تسهیل عملکرد آنزیم کمک می کنند.
ویتامین B6 مکمل حیاتی است. این ویتامین مسئول تولید گلوکز ، عملکرد سلول های قرمز خون و سیستم عصبی ، تنظیم هورمون ها ، پاسخ ایمنی ، سنتز نیاسین و فعال شدن ژن است.
اسید پانتوتنیک به سوخت و ساز بدن کمک می کند.
اسید فولیک در متابولیسم اسیدهای آمینه و نوکلئوتید و در سنتز پروتئین میتوکندری نقش دارد.

C:

ویتامین C یک آنتی اکسیدان مهم است. این ماده رادیکال های آزاد مضر بدن را از بین می برد و می تواند به کاهش التهاب و پیری کمک کند. این ویتامین نقش مهمی در سنتز کلاژن دارد. سگ ها در واقع می توانند به تنهایی ویتامین C را در کبد خود سنتز کنند.
از ویتامین های مهم دیگر محلول در آب می توان به اسید فولیک، بیوتین و کولین اشاره کرد. مصرف زیاد این ویتامین ها به راحتی از بدن خارج می شوند و آسیبی به حیوان نخواهند رساند.اما مصرف زیاد ویتامین های محلول در چربی می تواند خطرناک باشد.

ویتامین های محلول در چربی:

این ویتامین ها در چربی ها محلول هستند و اگر بیشتر از نیاز روزانه دریافت شوند، در بدن ذخیره می شوند.
ویتامین A:
در گوشت حیوانات، ماهیان پر چرب، روغن ماهی و هویج یافت می شود. در صورت کمبود این ویتامین منجر به ابتلای بیماری های پوستی، عفونت و سقط جنین می شود.
ویتامین D:
نور آفتاب و ماهی های غنی از چربی از منابع مهم این ویتامین هستند و از بیماری های کمبود ویتامین د می توان به کاهش سنتز پوست، افزایش کاتابولیسم، ناراحتی کبد و کلیه اشاره کرد. ویتامین D یا “ویتامین آفتاب” به بدن حیوان شما اجازه می دهد مواد معدنی مانند فسفر و کلسیم را برای رشد سالم استخوان بالانس کند. بدون آن ، حیوان شما نمی تواند به درستی رشد کند یا ماهیچه ها و استخوان های سالم را حفظ کند.

ویتامین E:

این ویتامین در گیاهانی با برگ های سبز، دانه های خام گیاهی موجود است. در صورت عدم مصرف این ویتامین، گربه دچار بیماری های قلبی، نازایی، ناراحتی کبد می شود.
ویتامین E یکی از دفاعیات سگ شما در برابر آسیب ها است. این ویتامین محلول در چربی برای عملکرد سلول و متابولیسم چربی نیز ضروری است. کمبودها می توانند منجر به تحلیل رفتن چشم و عضلات و مشکلات تولید مثل شوند.

ویتامین K:

منشا این ویتامین در گیاهان سبز،حبوبات، گوشت و غذاهای دریایی است. کمبود این ویتامین باعث خونریزی در بافت ها، مشکلات انقعاد خون و مشکلات مربوط به رشد را به همراه دارد. ویتامین K در فعال سازی توانایی لخته شدن خون سگ شما موثر است.
مواد معدنی
مواد معدنی ماکرو ، از جمله کلسیم ، فسفر ، منیزیم ، سدیم و پتاسیم ، می باشند. اینها عناصر سازنده ای هستند که به رشد استخوان ، عضله و بافت و همچنین حفظ سطح انرژی کمک می کنند.
مواد معدنی در رژیم های غذایی حیوانات به مقدار کم استفاده می شوند و به چندین عملکرد متابولیک و ایمنی از جمله متابولیسم انرژی ، کیفیت پوست و مو ، رشد و نمو ، عملکرد تولید مثل ، یکپارچگی مفصل و استخوان ، وضعیت بالشتک پنجه و سلامتی کمک می کنند.
مواد معدنی مانند کلید اتومبیل یا کامیون هستند. تاملینسون بیان دارد که اگرچه آنها قسمت زیادی از غذا نیستند ، اما بسیار دشوار است که یک ماشین بدون کلید حرکت کند.
مهمترین مواد معدنی شگ و گربه عبارتند از:

کلسیم

کلسیم برای حفظ سلامت دندان‌ها و استخوان‌ها بسیار ضروری است و انقباض طبیعی عضلات و عملکرد مناسب اعصاب را کنترل می‌کند. اما توله های نژاد بزرگ نسبت به زیاد و کم بودن کلسیم حساس هستند، به خصوص اگر همزمان ویتامین د نیز زیاد مصرف کند. سگ‌های مادّه شیرده اگر به اندازه کافی کلسیم و ویتامین د مصرف نکنند، با مشکلی به نام اکلامپسی مواجه می‌شوند. نژادهای کوچک که جیره غذایی آن ها تماماً گوشت است هم کلسیم کافی در استخوان ها ندارند.

فسفر

فسفر همراهی مهم برای کلسیم است. این دو مادّه معدنی همدیگر را به حالت تعادل در می‌آورند،که این امر به معنای آن است که این دو مادّه معدنی باید به مقدار دقیق در جیره غذای سگ استفاده شوند.

زینک

زینک برای التیام زخم ها و سلامت پوست بسیار ضروری است. از آن جایی که مکمل زینک اغلب برای بیماری‌های مزمن پوستی استفاده می‌شود، دزی که دامپزشک برای استفاده پیشنهاد می‌کند معمولاً پایین است.

سلنیوم

کارکرد سلنیوم بسیار شبیه به ویتامین E است. اگر ویتامین E به تنهایی نتواند تاثیرات مورد نظر را داشته باشد، اضافه کردن سلنیوم به آن می‌تواند پاسخ خوبی بدهد. اما اگر میزان سلنیوم زیاد باشد، مسمومیت اتفاق می‌افتد. متاسفانه، یکی از علائم مسمومیت با سلنیوم از بین رفتن عضلات است؛ بعضی افراد تصور می‌کنند که کمبود سلنیوم را در سگ از بین می‌برند و بیش از آن چه که سگ نیاز دارد به آن سلنیوم می‌دهند. اگر طبق دستورالعمل دامپزشک عمل کنید، ترکیب ویتامین E و سلنیم مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

ید

ید مادّه ای مهم برای عملکرد صحیح غدّه تیروئید است و به میزان زیادی در جلبک اشنه دریایی (کتانجک) یافت می‌شود. سگ هایی که مشکلات تیروئیدی دارند، و سطح هورمون تیروئید آن ها کمی کاستع میشود، کافی است یک قرص کتانجک به او بدهید. اگر میزان ید زیاد باشد باعث بروز شوره سر و مشکلات مو می‌شود. استفاده از مکمل مایع ید به جای قرص کتانجک باعث شوره بیشتر می‌شود. افزودنی‌های معدنی ضروری برای سلامت سگ شامل منیزیم، منگنز، سدیم، پتاسیم، کلرین، آهن و مس می‌شود. این افزودنی‌ها در صورتی که حیوان حساسیت یا بیماری مزمن نداشته باشد مشکلی به وجود نمی‌آورد.

منیزیم

منیزیم برای حفظ عضلات و غشای سلول عصبی ضروری است؛ این مادّه همچنین ساختار معدنی استخوان‌ها و دندان‌ها را حفظ می‌کند.

منگنز

منگنز برای رشد صحیح استخوان و عملکرد اعصاب ضروری است.

سدیم

سدیم با ایجاد تعادل اسیدی در بدن و تنظیم فشار اسمزی به بدن کمک می کند. این مادّه همچنین برای ایجاد پتانسیل عمل و انتقال ضروری است.

پتاسیم
پتاسیم یکی دیگر از مواد معدنی است که برای تنظیم عملکرد اسیدی و انتقال پتانسیل عمل ضروری است.

کلرین

کلرین از طریق انتقال مایعات خارج سلولی به درون غشاهای سلولی به بدن سگ کمک می‌کند و همراه با سدیم و پتاسیم به حفظ تعادل اسیدی بدن کمک می‌کند.

آهن

آهن برای ترکیب عناصر خون و سوخت و ساز انرژی بدن ضروری است.

مس

مس به دلیل کاربردهای مختلف آن برای بدن حیوان ضروری است که از میان این کاربردها می‌توان به تشکیل بافت همبند، متابولیسم آهن، تشکیل سلول خونی، تشکیل ریزدانه‌های ملانین و تشکیل میلین اشاره کرد. این مادّه همچنین در برابر آسیب‌های اکسیداتیو نیز عملکرد دفاعی دارد.
تجزیه و تحلیل ویتامین بسیار متغیر است و به عوامل زیادی حساس است. داده های ویتامین می تواند بسیار گمراه کننده باشد ، که می تواند مقادیر غنی سازی ویتامین را تحت تأثیر قرار دهد همچنین در طول هر مرحله از زندگی ، بدن بر عملکردهای متابولیکی متفاوتی متمرکز است که به مقادیر مختلفی از مواد مغذی نیاز دارد لذا قبل از مصرف حتما با کارشناسان مشورت نمایید.